Artikkeli / 27.2.2020

Uudet palvelut tuovat älyä taloyhtiön lämmitykseen - selkeitä hyötyjä asukkaille

Asumismukavuutta voi nyt parantaa energiaa säästämällä. Helenin Kiinteistövahti- ja Älykäs lämmönjakokeskus -palvelut tarjoavat taloyhtiöille työkalut, joilla asuntojen lämpötilat saa kohdilleen, eikä euroja enää häviä ylilämmittämiseen.

Teksti: Marjukka Puolakka Kuvat: Getty Images

Asuntojen epätasainen lämpötila on tuttu ongelma monessa taloyhtiössä. Kun yhdessä asunnossa hikoillaan ja toisessa hytistään, niin kolmannessa lämpötila saattaa vaihdella miten sattuu. Asumismukavuus kärsii.

Helenin älykkäät palvelut tietävät, milloin lämpöä on liikaa ja milloin sitä pitää lisätä. Huonelämpötilaa ja ilman kosteuspitoisuutta mittaavat huomaamattomat anturit on sijoitettu rakennuksen ylimpien ja alimpien kerrosten kulma-asuntoihin sekä jatkuvasti liian viileisiin tai lämpimiin asuntoihin.

Anturien mittaama tieto siirtyy Helenin pilvipalveluun analysoitavaksi, jonka jälkeen palvelu joko kertoo suositukset lämmityksen säätöön isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle tai vaihtoehtoisesti optimoi lämmitystä automaattisen etäohjauksen avulla.

”Yleensä lämmitystä ohjataan vain ulkolämpötilojen mukaan. Älykkäät palvelumme näkevät asuntojen sisälle ja auttavat pitämään lämpötilat ihanteellisina koko talossa. Sisäolosuhteiden mittaukset auttavat myös ennakoimaan mahdollisia ilmanvaihdon ongelmia”, Helenin tuotepäällikkö Joose Väinölä sanoo.

Vältä ylilämmittäminen, säästät lämmityskuluissa

Lämmitys on tyypillisesti taloyhtiön suurin yksittäinen kulu. Suomessa asuntoja on tapana ylilämmittää, koska lämmityksessä pelataan varman päälle tai alkuperäisiin säätöihin ei tule tehtyä muutoksia. Väärä lämpötila aiheuttaa turhia kustannuksia, kuormittaa ympäristöä ja heikentää asumismukavuutta.

”Kiinteistövahti ja Älykäs lämmönjakokeskus auttavat välttämään ylilämmittämistä. Taloyhtiö säästää lämmityskuluissa, asuminen on mukavaa ja ympäristö kiittää”, Väinölä sanoo.

Keskikokoisille, 45–50 asunnon taloyhtiölle Kiinteistövahdin hinta on ohjaussuosituksilla noin 80 euroa kuukaudessa ja automaattisella ohjauksella noin 130 euroa kuukaudessa. Muita kuluja ei ole.

”Tyypillisesti taloyhtiöt säästävät Kiinteistövahdin avulla 5–10 prosenttia lämmityskuluissaan”, Väinölä sanoo.

Lämpötilojen optimoinnin lisäksi lämmönjakokeskuksen ylläpidon sisältävä Älykäs lämmönjakokeskus -palvelu tuo vähintään 5 prosentin säästön taloyhtiön lämmityskuluihin. Palvelun keskihinta on noin 200 euroa kuukaudessa.

Tieto helpottaa huoltoyhtiön ja isännöitsijän työtä

Kiinteistövahti-palvelun käyttöönotto on nopeaa.

”Tyypillinen hankinta etenee niin, että taloyhtiön edustaja pyytää tarjouksen Helenin verkkosivujen kautta ja vie saamansa aineiston yhtiön hallitukselle, joka päättää hankinnasta. Isännöitsijä tilaa palvelun ja ottaa sen käyttöön. Siinä kaikki”, Väinölä sanoo.

Kiinteistövahti seuraa lämmitystä asukkaan ja taloyhtiön puolesta. Taloyhtiön edustajat ja huoltoyhtiö puolestaan voivat seurata lämmitystietoja reaaliajassa verkkopalvelun kautta. Kausiraportit havainnollistavat energiankulutusta esimerkiksi yhtiökokoukselle.

Älykäs lämmönjakokeskus sopii erityisesti taloyhtiöille, joiden vanha lämmönjakokeskus on tullut käyttöikänsä päähän. Sen hankintaan ei välttämättä tarvitse yhtiökokouksen päätöstä, koska kyseessä on kuukausimaksuun perustuva palvelusopimus. Taloyhtiön ei tarvitse ottaa lainaa uuden lämmönjakokeskuksen hankintaan, eikä varautua budjetissaan laitteiston ylläpitokuluihin.

”Helen toimittaa taloyhtiöön uuden lämmönjakokeskuksen ja huolehtii laitteistosta koko sen elinkaaren ajan. Palveluun kuuluu myös vanhan laitteiston kierrätys”, kertoo Helenin tekninen tuotepäällikkö Mathias Kvarnström.

Jatkuvan tiedonkeruun avulla myös laitteiden mahdolliset vikatilanteet havaitaan ajoissa, jolloin lämmitykseen ei tule käyttökatkoja.

”Älykäs lämmönjakokeskus helpottaa isännöitsijän työtä, sillä Helen vastaa laitteiston huolto- ja korjaustöistä. Säännölliset raportit pitävät isännöitsijän kartalla kiinteistön energiankulutuksesta. Myös taloyhtiön vastuuhenkilöillä on pääsy pilvipalveluun, jossa lämmitystietoja voi seurata tarkemmin”, Kvarnström toteaa.

Lue lisää taloyhtiön energiatehokkaasta lämmityksestä