Uutinen / 4.8.2022

Oman energiankäytön seuranta kiinnostaa kuluttajia - Oma Helen -palvelun käyttö vahvassa kasvussa

Asiakkaidemme kiinnostus oman energiankäytön seurantaan on kasvanut merkittävästi energia-asioiden ja energiasäästösuositusten noustua kesällä isosti otsikoihin. Tämä näkyy muun muassa vuonna 2020 julkaistun Oma Helen -palvelun kasvaneena käyttäjämääränä. Palvelun, jossa asiakkaamme voi seurata omaa energiankäyttöään jopa tunnin tarkkuudella, oli elokuun alussa ottanut käyttöönsä jo 270 000 asiakastamme ja määrä kasvaa koko ajan.

Säännöllinen energiankäytön seuranta auttaa ymmärtämään omaa energiankäyttöä. Ymmärtämällä omaa energiankäyttöään asiakkaamme pystyvät tekemään valintoja, joiden avulla he pystyvät säästämään omassa energialaskussaan ja samalla pienentämään omaa hiilijalanjälkeään. Oma Helen -palvelun käyttö on kevään ja kesän 2022 aikana kasvanut huomattavasti ja loppukesästä kasvuvauhti on kiihtynyt entisestään. Keväällä palveluun liittyi hieman yli 350 uutta käyttäjää päivittäin, mutta viime aikoina on ollut päiviä, jolloin palveluun on liittynyt jopa 2 000 uutta käyttäjää. Käyttäjiä on kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti naiskäyttäjien määrä on kasvanut huimasti.

- Energiakysymysten ollessa kaikkien huulilla oman energiankäytön seuranta kiinnostaa yhä useampia. On hienoa, että asiakkaamme ovat kasvavassa määrin löytäneet Oma Helen -palvelun. Palvelu on tehty heitä varten ja kehitämme sitä sekä muita asiakkaitamme hyödyntäviä kokonaisvaltaisia digitaalisia ratkaisuja jatkuvasti. Palvelut helpottavat asiakkaiden asiointia ja tuovat uutta ymmärrystä energiankulutuksesta. Lanseerasimme kesällä yritys- ja taloyhtiöasiakkaille uuden digitaalisen palvelun, Yritys Helenin, joka toimii vastaavalla tavalla kuin Oma Helen, kertoo Helenin Digitaalisten ratkaisujen johtaja Tuomas Teuri.

Oma Helen -palvelu tarjoaa laajasti dataa omasta energiankäytöstä ja antaa työkaluja arkeen oman kulutuksen hallintaan. Palvelussa voi seurata oman talouden sähkönkulutusta jopa tunnin tarkkuudella tai tutkia käyttöä erilaisina aikasarjoina. Palvelu tarjoaa myös erilaisia hyödyllisiä vertailuja dataan perustuen; esimerkiksi kuukausitason kulutuksen vaihtelun tarkastelun tai kulutuksen jakauman päivä- ja yöajalle. Monipuoliset ominaisuudet auttavat hahmottamaan oman energiankäytön kokonaiskuvan. Oman kulutuksen lisäksi sovelluksessa voi myös seurata omien aurinkopaneelien tuotantoa.

Oma Heleniä kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveita kuunnellen. Energiansäästövinkit ja oman kulutuksen hallinta sovelluksen avulla entistä paremmin kiinnostavat käyttäjiä nyt eniten. Syksyn aikana toiminnallisuuksia oman energiankulutuksen ja -tuotannon hallintaan kehitetäänkin edelleen. Kehityksessä Helen hyödyntää vahvasti dataa ja tekoälyä, jonka avulla energiadatasta muodostetaan arjessa hyödyllisiä palveluita.

Maksuttoman Oma Helen -sovelluksen voi ladata sovelluskaupoista. Oma Helen ja Yritys Helen -palveluita voi käyttää myös verkossa osoitteessa helen.fi.

Lue lisää Oma Helenistä

Tutustu Yritys Helen -palveluun