Aurinko

Edullista, huoletonta ja vastuullista aurinkoenergiaa pienellä pääomalla

  • Teksti: Riku Kuikka
  • 20.04.2020

Yrityksen oma aurinkovoimala tuottaa edullista, puhdasta sähköä ja selvää säästöä. Suurta alkupääomaa ei tarvita: Helenin aurinkovoimala palveluna on helppo ja nopea tapa säästää energiakuluissa ja kertoa asiakkaille yrityksen ympäristövastuullisuudesta.

Nopea laskuri arvioi oman yrityksesi energiakulujen säästöä

1. Säästä kymppitonneja sähkökuluissa vuodessa

Kun yritys hankkii aurinkovoimalan palveluna, sähkön hankintakuluissa voidaan säästää, vaikka yritys ei itse investoisi aurinkovoimalaan. Riippuen asiakkaan kiinteistön olosuhteista, maantieteellisestä sijainnista ja sähkön kulutusprofiilista, säästö voi olla jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Säästö alkaa kertyä heti ensimmäisestä aurinkoisesta päivästä alkaen.

2. Rakenna aurinkovoimala ilman alkuinvestointia

Vaihtoehto erityisesti ison voimalan toteuttamiseksi on aurinkovoimala palveluna, joka perustuu sähkön ostosopimukseen (eng. Power purchase agreement). Helen rahoittaa aurinkovoimalan asennuksen ja huolehtii ylläpidosta sekä takuista, jolloin yritys maksaa vain tuotetusta sähköstä. Palvelusopimuksen aikana yritys voi milloin tahansa lunastaa voimalan omistukseensa. Voimala siirtyy yrityksen omistukseen sopimuskauden päätteessä 15-25 vuoden kuluttua tai vaihtoehtoisesti voidaan neuvotella myös jatkosopimus.  

Tyypillisesti aurinkosähkö on palveluna toteutettaessa jopa 20-30 prosenttia edullisempaa kuin verkosta ostettava sähkö. Mikäli aurinkovoimala kattaa esimerkiksi 25 prosenttia kiinteistön sähkönkulutuksesta, hankkimalla aurinkovoimalan palveluna yritys saa 25% käyttämästään sähköstä 20-30% edullisemmin.  

Mikäli verkosta ostettavan sähkön kokonaishinta kasvaa sopimuskauden aikana, omalta katolta tuotetun aurinkosähkön hinta muuttuu suhteessa vielä edullisemmaksi.

Lue lisää aurinkovoimalasta palveluna 

3. Tuota puhdasta ja vastuullista energiaa

Oma aurinkovoimala on helppo tapa lisätä yrityksen tuotteiden ja palveluiden ympäristöystävällisyyttä ja lisätä kilpailukykyä. Ilmastonmuutos ohjaa kuluttajakäyttäytymistä yhä enemmän. Jo nyt 90 % suomalaisista kuluttajista on sitä mieltä, että aurinkoenergia on vastuullisin yritysten käyttämä energiamuoto.* Aurinkovoimala auttaa myös ympäristösertifikaattien (esim. LEED, BREEM) saavuttamisessa. Elinkaarensa aikana aurinkovoimala vähentää CO2-päästöjä parhaimmillaan jopa satoja tonneja vuodessa, mikä vastaa noin 270 suomalaisen kerrostalokaksion sähkönkulutuksen päästöjä yhden vuoden aikana.

4. Saat aurinkosähköä 9 kuukautta vuodesta, myös pilvisellä säällä

Etelä-Suomessa aurinkovoimala tuottaa energiaa yhtä paljon kuin Pohjois-Saksassa. Viileissä lämpötiloissa paneelien teho on parempi kuin lämpimässä. Keväällä, kun ilma on kuulas ja kevätaurinko paistaa, saadaan samanlaisesta aurinkopaneelista Suomessa jopa enemmän aurinkosähköä, kuin Saksassa. Talven pimeiden kuukausien heikommat tehot saadaan takaisin kesällä, kun aurinkoa riittää lähes yötä päivää.  

Helenin sähkösopimusasiakkaiden kanssa voidaan tehdä myös tuotannon ostosopimus, jolloin mahdollisesta aurinkovoimalan ylituotannosta maksetaan korvaus asiakkaalle.

Aurinkopaneelien tuotanto Suomessa

Alla keskimääräinen arvio aurinkopaneelien tuotannosta Suomessa. Paneeliesi sähköntuotanto jakautuu siten, että kesäkuukausina tuotto on suurinta.

5. Luota 110 vuoden kokemukseen, lupaamme helpon ja nopean asennuksen

Aurinkovoimalan toiminta-aika on vähintään 25 - 30 vuotta, ja aurinkovoimala palveluna -sopimukset ovat 15 - 25 vuotta pitkiä. Pitkäaikaisena energiatoimijana Helen on vakavarainen, luotettava ja mukana yrityksen matkassa koko voimalan eliniän. Helen on toteuttanut aurinkovoimaloita mm. SpondalleGranlundille ja Etolalle. Aurinkovoimalan hankinta palveluna on yritykselle vaivaton. Helen vastaa investoinnista, paperitöistä, toteutuksesta sekä jatkuvasta ylläpidosta, jonka jälkeen yritys voi seurata omalta katolta tulevaa aurinkosähkön tuotantoa vaikka puhelimen näytöltä.

Säästä rahaa yrityksen aurinkovoimalalla

* Nordic Consumers and Climate Change/ Sustainable Brand Index 2017, Suomalaisten energia-asenteet –tutkimus, Energiateollisuus 2017. Valtakunnallinen kuluttajatutkimus, jossa kartoitettiin kuluttajien käsityksiä yritysten vastuullisuudesta ja eri energiamuotojen vastuullisuudesta. N=1104 kpl. Toteutus syys-lokakuu 2018/ Norstat Finland Oy.