
Helens laddstationer
Som kund hos Helen Laddning får du tillgång till alla laddstationer i Helens offentliga laddningsnätverk. Ladda ner appen Oma Helen från din appbutik och registrera dig som kund för att ta i bruk Helen Laddning.
Ladda ner appen
Vanliga frågor om Helens laddningspunkter
Hitta en ledig laddningsstation i kart vyn i Oma Helen -appen. Starta laddningen antingen med Oma Helen -appen eller genom att använda den RFID-tagg som du har registrerat i Oma Helen -appen. Avsluta laddningen på samma sätt som du startade den: Om du startade laddningen med RFID-tagg, avsluta den med samma tagg. Om du startade laddningen med Oma Helen -appen, avsluta den med appen.
Du hittar den aktuella prissättningen för varje laddningspunkt i Oma Helen -appen. Prissättningsgrunden visas alltid innan laddningsevenemanget påbörjas.
Du kan använda Helens offentliga laddningsnätverk utan att registrera dig som Helen Laddningskund. I så fall betalas laddningen antingen med Pay eller med betalningskiosken på platsen. När du betalar med Pay kan du starta transaktionen genom att gå till den webbadress som anges vid laddningspunkten eller med hjälp av QR-koden.
Obs! När du läser QR-koden ska du endast använda telefonens operativsystem eller kamerans QR-kodläsare. Tredjeparts QR-kodläsarappar kan innehålla annonser och leda till skadliga webbplatser.
Den faktiska laddningseffekten påverkas av bilens och laddningsstationens egenskaper. Information om laddningsstationens maximala effekt finns tillgänglig i Oma Helen -appen. Den faktiska laddningseffekten beror dock på bilens förmåga att ta emot ström, batteriets laddningsnivå, skick och temperatur. För den senaste informationen om din bils laddningskapacitet, kontakta din bilåterförsäljare eller importören.
Först se till att laddningskabeln är korrekt ansluten och i botten. Kontrollera också att du försöker starta rätt laddningspunkt om du använder Oma Helen -appen. Ibland kan problemet lösas genom att koppla ur och sedan om laddningskabeln från bilen och laddningspunkten. Om allt är korrekt och laddningen ändå inte startar, kontakta kundtjänsten på 09 617 8035.
Om laddningskabeln inte lossnar från laddningspunkten efter att laddningen har avslutats, försök först koppla loss kabeln från bilen. Efter detta bör laddningskabeln lossna från laddningspunkten inom ca 10 sekunder. Om detta inte sker, försök trycka in laddningskontakten djupare i vägguttaget. I vissa fall kan laddningskontakten vara dåligt placerad och justering av dess position kan frigöra laddningskabeln från laddningspunkten. Om laddningskabeln fortfarande är fast, kontakta kundtjänsten på 09 617 8035.
Du kan rapportera en trasig laddningspunkt genom att ringa kundtjänst på numret 09 617 8035. Berätta i din anmälan laddningspunktens identifieringsnummer samt hur enhetens fel visas
iRegistrera dig som kund för Helen Fastighetsladdning. Därefter kan ditt husbolaget eller arbetsgivare ge dig åtkomst till laddningspunkterna.
Användningen av Helens privata laddningspunkter vid företag och husbolaget fortsätter genom Virta-appen.