Dödsboets elavtal

Dödsboets elavtal

En närståendes död är en djupt rörande upplevelse och mitt i sorgen finns det många praktiska saker att sköta. På den här sidan har vi sammanställt anvisningar för smidig hantering av elavtalsärenden för en avliden närstående. 

Anmälning av en närståendes död till elbolaget 

Elbolagen får inte information om dödsfall från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, utan de anhöriga ska anmäla dödsfallet genom att ringa vår kundtjänst. Inga automatiska ändringar görs i kundrelationen före anmälan.  

Då en närstående avlider är vardagliga praktiska saker, såsom elavtal, inte en prioritet. Det lönar sig dock att meddela om dödsfallet snarast möjligt så att avtals- och faktureringsuppgifterna för kundrelationen är uppdaterade.  

Vem kan sköta dödsboets avtalsärenden? 

Dödsboets avtalsärenden kan skötas av dödsboets delägare eller boutredningsmannen. Vi kräver inte fullmakt av dödsboets delägare för att sköta dödsboets avtalsärenden.  

Uppdatering av avtals- och kontaktuppgifter 

I samband med anmälan om dödsfall uppdateras elavtalet så att det är i dödsboets namn. Om det inte längre finns behov av ett elavtal kan elavtalet också sägas upp. 

Kundrelationen uppdateras med boförvaltarens kontaktuppgifter och faktureringsuppgifter så att fakturorna kommer fram till rätt adress.  

Beställning av ett nytt elavtal i dödsboets namn 

Om det finns behov av att teckna ett nytt elavtal i dödsboets namn kan du beställa ett nytt avtal genom att ringa vår kundtjänst.  

Kundtjänst

Vår kundtjänst hjälper dig i frågor som gäller dödsboets elavtal.

Ta kontakt