Som ett led i vårt kundprogram delade vi i fjol våras ut 50 odlingslådor bland våra kunder. Intresset överträffade våra förväntningar. 

Asiakkaat viljelivät Hanasaaren voimalaitoksen pihassa

Vi delade ut en låda per kund i anmälningsordning. Cityodlingslådorna placerades ut framför Hanaholmens kraftverk, i den tomma ändan av parkeringsområdet. Tillsammans skapade våra kunder en cityträdgård på Hanaholmen vars grönska alla kunde njuta av, både kraftverkspersonalen och förbipasserande som ofta stannade för att prata med odlarna.

Asiakkaat viljelivät Hanasaaren voimalaitoksen pihallaPå våren den 6 maj bjöd vi in kunder som är intresserade av cityodling till Energitorget i Elhuset. Vid evenemanget fick de 50 först anmälda numret på sin odlingslåda. De övriga fick en odlingskasse att använda t.ex. för odling på balkongen. Över hundra kunder deltog i evenemanget.

Personalen på Hanaholmens kraftverk satte upp odlingslådorna (120 x 80 cm) och fyllde dem med näringsrik mylla. Biomyllan som beställts från HRM fanns alltså färdig i lådorna och väntade bara på odlarna. Från Dodo rf fick vi hjälp med att ordna odlingen på ett fungerande och tryggt sätt.

Odlarna bildade en sammansvetsad gemenskap med god anda. I sin Facebookgrupp utbytte de information och bad varandra om bevattningshjälp t.ex. under semestern. De delade också färggranna bilder. Många följde också odlarnas sommar med hashtaggen #hanassakasvaa.

SKÖRDEAFTON OCH SMAKPROV

På hösten den 24 september ordnade vi en skördeafton på Energitorget efter idé från safariungdomarna. Kunderna fick provsmaka rätter som vår vildmatskock Janne Länsipuro trollat fram.

Uppfinnaren och insektsföretagaren Santtu Vekkeli berättade om odling av insekter till föda, forskaren Maiju Ripatti från Konsumentförbundet berättade om hur man kan utnyttja matspillet och forskaren Outi Kuittinen från Demos Helsinki talade om mat i ett klimatförändringsperspektiv.

Pinja Sipari från Dodo rf talade om cityodling i framtiden och miljöexpert Pirjo Jantunen från Helen berättade om ekologiska utgångspunkter inom cityodling.

Skördeaftonens bästa skörd var paneldebatterna, där kunderna – cityodlare och andra odlingsintresserade – vidareutvecklade cityodlingsidén i perspektiv av närproducerad mat och energisparande.

KUNDPROGRAMMET – GLÄDJE OCH NYTTA AV HELEN

Kundprogrammet togs fram för Helen under 2014 med tanken att samla och utveckla fler åtgärder som ger kunderna information och välbefinnande i vardagen. Programmet fick namnet Extra och en egen logotyp. Kundprogrammets idé sammanfattas i tanken: Bra energi är till för att delas.

Asiakasohjelma Extran logo

Kunderna får förmåner, tjänster och evenemang som skapar mervärde, nyttig aktuell information om energi, hur de kan använda energi och hur de kan spara på den, och dessutom gott humör av stadskultur – överraskningar inte att förglömma.

Under året ordnade vi många evenemang på Energitorget: Kunderna bekantade sig bland annat med uppvärmning av hemmet samt med belysning som en del av inredningen, stämningen och välbefinnandet i hemmet. Inför stugsäsongen ordnade vi ett evenemang som dels handlade om hur man kan spara energi på sommarstället och dels också gav tips om inredning och hur man kan leva klokt som en del av naturen.

Permanenta avgiftsfria kundförmåner är bl.a. onlinetjänsten Sävel Plus som ger information om energiförbrukningen ända ner på timnivå, vår kundtidning som utkommer fyra gånger per år, utlåningen av energiförbruknings-, fukt-, yttemperatur- och andra mätare samt Energitorgets rådgivningstjänster.

Den populära cityodlingen utvidgas i vår på Hanaholmen. Vi ökar antalet odlingslådor och placerar ut bänkar för odlarna och deras beundrande publik.

Dela: