Sähkö

Lomalle sähköautolla – ja matka jatkuu Joensuusta länteen, Kuopiosta pohjoiseen…

  • Teksti: Jouko Vuorela
  • Kuvat:
  • 05.07.2019

Lomakausi on parhaimmillaan, ja lomalaiset suunnittelevat ahkerasti automatkoja Suomeen ja muualle Eurooppaan. Mitä, jos lähtisikin matkaan sähköautolla? Kerromme tässä jutussa, miksi se on hyvä ajatus.

Haaveilen automatkasta koko Suomen halki. Kuinka pitkälle pääsen, jos allani kiitää äänetön ja ympäristöystävällinen sähköauto?

No kuule vaikka Utsjoelle saakka! Latauspisteitä nimittäin löytyy myös maanteiden varrelta. Kun vähän suunnittelee reittiään, pääsee mainiosti perille mihin päin Suomea vaan.

Jos lataan täyssähköautoni akun kotona ja haluan ajaa yhtä mittaa mahdollisimman kauas ennen ensimmäistä stoppia, minne asti pääsen?

Nykyään jo aika kauas. Uusimmilla täyssähköautoilla matka on 300–500 kilometriä, kun vanhemmilla malleilla se on ollut 100–200 kilometriä.

Ladattavalla hybridillä pääsee 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Täyssähköauton voimanlähteet ovat akku ja sähkömoottori, ladattavassa hybridissä on akun ja sähkömoottorin lisäksi polttomoottori, joten se kulkee myös ilman sähköä.

Nyt on matkaa jo hyvä tovi takana, ja kohta pitäisi ladata omat ja auton akut. Mutta missä ihmeessä?

Käytä lomamatkalla Virta-palvelun julkisia latauspisteitä. Niitä on yli 600 ympäri Suomen esimerkiksi valtateiden varsilla, kaupunkien keskustoissa sekä palveluntarjoajien, kuten huoltoasemien ja kauppakeskusten, läheisyydessä.

Kiva! Mitä minun pitää tehdä etukäteen, että pääsen käyttämään Virta-palvelua?

Rekisteröityä palveluun internetissä. Silloin voit tunnistautua, ladata ja maksaa lataamisen RFID-tunnisteella tai mobiilisovelluksella.

Kuinka pitkään lataustaukoon on syytä varautua?

Lounaan mittaiseen! Virta-palvelun latauspisteillä täyssähköauton lataa täyteen nopeimmillaan alle tunnissa pikalatauksella ja jopa muutamassa tunnissa keskinopealla latauksella. Latausaikaan vaikuttavat akun koko, latauslaite ja auton oma laturi, eli miten suurella teholla se pystyy ottamaan vastaan latausta.

Latausajan voi käyttää ruokailun lisäksi myös esimerkiksi shoppailuun tai paikkakunnan nähtävyyksiin tutustumiseen.

Miten on, voinko käyttää ilmastointia surutta vai vaikuttaako se ajomatkan pituuteen?

Kuumassa autossa tunteetkin kuumenevat herkemmin – ilmastointia tarvitaan kyllä viilentämään auton ohjaamoa. Siihen kuluu sähköä, mikä vaikuttaa moottorin käytettävissä olevaan sähköön ja sitä kautta ajomatkan pituuteen. Vaikutus on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin kylmällä ilmalla. Talvella kylmän ilman vaikutus ajomatkaan on 15–40 prosenttia.

Tämä sähköautoilu on ollut niin mukavaa, että tekisi mieli hurauttaa saman tien myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Uskaltaisinko?

Ehdottomasti. Virta-palvelulla on roaming-yhteistyön kautta yli 60 000 latauspistettä yli 20 maassa. Lähimpänä Suomea niitä löytyy Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta sekä Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

Trevlig resa!

Kysymyksiin vastasi Helenin tuoteryhmäpäällikkö Jere Jokinen.

Avainsanat

Sähköautot

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Jopa 90 prosenttia matkoista voitaisiin tehdä jo nyt sähköautoilla

Uudet henkilöautot sähköistyvät nyt Suomessakin nopeaa vauhtia, kun sähköautojen hinnat laskevat ja latauspisteitä tulee lisää.

Sähköauto ei jätä tielle – latauspisteitä riittää eri puolilla Suomea

Kimmo Karhu vaihtoi täyssähköautoon vuoden alussa. Samalla muuttui koko ajofilosofia, eikä paluuta entiseen ole.

Sähköauton latauspisteitä taloyhtiöön?

Vuonna 2030 Suomen teillä huristelee 250 000 sähköautoa, jos hallituksen energia- ja ilmastostrategian tavoite toteutuu. Nyt hybridilataus- ja täyssähköautoja on noin 2 000. Taloyhtiöidenkin on hyvä pikkuhiljaa varautua autojen sähkölatauspisteisiin.