Sähkö

Lomalle sähköautolla – ja matka jatkuu Joensuusta länteen, Kuopiosta pohjoiseen…

  • Teksti: Jouko Vuorela
  • Kuvat:
  • 2022-05-04

Lomakausi on parhaimmillaan, ja lomalaiset suunnittelevat ahkerasti automatkoja Suomeen ja muualle Eurooppaan. Mitä, jos lähtisikin matkaan sähköautolla? Kerromme tässä jutussa, miksi se on hyvä ajatus.

Haaveilen automatkasta koko Suomen halki. Kuinka pitkälle pääsen, jos allani kiitää äänetön ja ympäristöystävällinen sähköauto?

No kuule vaikka Utsjoelle tai Kilpisjärvelle saakka! Maanteiden varsilla ja liikenteen solmukohdissa on jo varsin mukavasti latauspisteitä matkantekoa helpottamassa. Pienellä, auton käytännön kantaman huomioivalla reittisuunnittelulla pääsee mainiosti perille minne päin Suomea vaan.

Jos lataan täyssähköautoni akun kotona ja haluan ajaa yhtä mittaa mahdollisimman kauas ennen ensimmäistä stoppia, minne asti pääsen?

Nykyään jo aika kauas. Uusimmilla täyssähköautoilla matka on 300–500 kilometriä, kun vanhemmilla malleilla se on ollut 100–200 kilometriä.

Ladattavalla hybridillä pääsee 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Täyssähköauton voimanlähteet ovat akku ja sähkömoottori, ladattavassa hybridissä on akun ja sähkömoottorin lisäksi polttomoottori, joten se kulkee myös ilman sähköä.

Nyt on matkaa jo hyvä tovi takana, ja kohta pitäisi ladata omat ja auton akut. Mutta missä ihmeessä?

Lomamatkalla on luontevaa käyttää lataamiseen julkisia latauspisteitä. Latauspisteitä löytyy yli 1600 latauspaikalta ympäri Suomea esimerkiksi valtateiden varsilta, kaupunkien keskustoista sekä palveluntarjoajien, kuten huoltoasemien, kauppojen ja kauppakeskusten, läheisyydestä.

Latauspisteiden sijainteja kattavasti voi tarkastella esimerkiksi latauskartta.fi -sivustolta.

Kiva! Mitä minun pitää tehdä etukäteen, että pääsen käyttämään julkisia latauspisteitä?

Rekisteröityä Helen Latauksen käyttäjäksi. Silloin voi tunnistautua, ladata ja maksaa lataamisen RFID-tunnisteella tai mobiilisovelluksella. Välttyäksesi lisämaksuilta muiden kuin Helen Lataus tai Virta-verkostoon kuuluvilla latauspisteillä ladatessasi, suosittelemme rekisteröitymistä kyseisen latauspisteen palveluntarjoajan asiakkaaksi.

Kuinka pitkään lataustaukoon on syytä varautua?

Lounaan mittaiseen! Julkisilla latauspisteillä täyssähköauton lataa täyteen nopeimmillaan alle tunnissa pikalatauksella ja jopa muutamassa tunnissa keskinopealla latauksella.

Latausaikaan vaikuttavat akun koko ja varaustaso, lämpötila, latauslaitteen latausteho ja auton sisäänrakennettu laturi. Auton sisäänrakennettu laturi määrää, miten suurella teholla auto pystyy ottamaan vastaan latausta peruslatauksessa.

Latausajan voi käyttää ruokailun lisäksi myös esimerkiksi ostosten tekoon tai paikkakunnan nähtävyyksiin tutustumiseen.

Miten on, voinko käyttää ilmastointia surutta vai vaikuttaako se ajomatkan pituuteen?

Kuumassa autossa tunteetkin kuumenevat herkemmin – ilmastointia tarvitaan kyllä viilentämään auton ohjaamoa. Siihen kuluu sähköä, mikä vaikuttaa moottorin käytettävissä olevaan sähköön ja sitä kautta ajomatkan pituuteen. Vaikutus on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin kylmällä ilmalla. Talvella kylmän ilman vaikutus ajomatkaan on 15–40 prosenttia.

Tämä sähköautoilu on ollut niin mukavaa, että tekisi mieli hurauttaa saman tien myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Uskaltaisinko?

Ehdottomasti. Helen Latauksen asiakkaana sinulla on käytössäsi myös Virran Euroopan laajuinen sähköautojen latausverkosto, yli 170 000 latauspistettä yli 30 maassa. Lähimpänä Suomea niitä löytyy Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta sekä Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

Trevlig resa!

Kysymyksiin vastasi Helenin tuotekehityspäällikkö Päivi Linteri.

Avainsanat

Sähköautot

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Näistä syistä sähköauto on monelle sopiva menopeli

Sähköautoilu yleistyy vauhdilla. Suomen teillä huristelee jo noin 25 000 sähköautoa. Voisiko sähköauto sopia sinullekin?

Sähköautoilun lyhyt historia

Tiesitkö, että ensimmäiset sähköautot kehitettiin jo 1800-luvulla?

Sähköauto ei jätä tielle – latauspisteitä riittää eri puolilla Suomea

Kimmo Karhu vaihtoi täyssähköautoon vuoden alussa. Samalla muuttui koko ajofilosofia, eikä paluuta entiseen ole.