Artikkeli / 28.1.2022

Sähköautoilun lyhyt historia

Tiesitkö, että ensimmäiset sähköautot kehitettiin jo 1800-luvulla?

1884

Ensimmäisen sähköauton kehitti englantilainen Thomas Parker Wolverhamptonissa 1884. Tuolloin sai Englannissa ajaa kaupungeissa 3 km/h ja maanteillä 6 km/h. Jokaisessa autossa piti olla kolme miestä, kaksi kuljettamassa ja yksi kävelemässä auton edessä punaista lippua heiluttamassa.

1889

La Jamais Contente, torpedorunkoinen sähköauto, oli ensimmäinen ajoneuvo, joka kulki yli 100 km/h. Belgialainen Camille Jenatzy ajoi sillä noin 106 km/h:n vauhtia Achères’ssa Pariisin lähellä 1899. La Jamais Contente on suomeksi ’Ei koskaan tyytyväinen’.

1900

Vuonna 1900 USA:n autoista liikkui 38 % sähköenergialla, 40 % höyryvoimalla ja 22 % polttomoottorilla. Sähköauton etu oli helppo käynnistettävyys, kun polttomoottoriauto piti veivata käyntiin kammella. Kaasu- ja höyrykäyttöisiin autoihin verrattuna sähköautot olivat hiljaisia, eikä niistä lähtenyt pahanhajuisia päästöjä. Niiden suosio kasvoi kovaa vauhtia etenkin naisten keskuudessa.

1909

Suomen ensimmäinen sähköauto hankittiin Saksasta vuonna 1909 Helsingin palokunnalle, joka käytti sitä vuoteen 1921. Sen maksiminopeus oli 35 km/h, ja yhdellä latauksella se pystyi kulkemaan 25 km. Sammutuskeikalta se palasi usein hevosten vetämänä.

1935

Sähköautot olivat käytännössä hävinneet liikenteestä vuoteen 1935 mennessä. Syitä oli useita: Massatuotanto teki Fordin T-mallista huomattavasti halvemman kuin sähköautosta. Texasista löydetty raakaöljy piti polttoaineen hinnan alhaisena 1970-luvulle asti. Tiet paranivat ja ajomatkat kasvoivat sähköautojen akun kantokyvyn yli.

1973

Vuoden 1973 öljykriisi nosti öljyn hinnan pilviin ja palautti kiinnostuksen sähköautoihin. Sitä lisäsi NASAn sähkökäyttöisen Lunar Roverin liikkuminen kuussa maailman televisioissa. Kiinnostus laski kuitenkin nopeasti öljyn hinnan mukana.

2000

Helenin sähkökäyttöinen Töpsy kruisaili Suomessa sähkönmyynti- ja promotehtävissä 2000-luvun alussa. Tällä hetkellä se on Aalto-yliopiston Rakennusinsinöörikillan käytössä.

2006

Silicon Valleyn startup Tesla Motors ilmoitti 2006 alkavansa tuottaa sähköllä toimivaa luksusurheiluautoa, jolla pystyy ajamaan yli 300 kilometriä yhdellä latauksella. Tämä herätti myös muut autonvalmistajat.

2022

Sähköautojen määrä maailmassa on viime aikoina lisääntynyt sitä mukaa, kun akut ovat mahdollistaneet pidemmät ajomatkat ja latauspisteiden määrä on kasvanut. Helenillä on yli 300 julkista latauspistettä, ja tavoitteena on tuhannen latauspisteen verkosto vuoteen 2025 mennessä.

2025

Suomen kansallisen tavoitteen mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden uusissa henkilö- ja pakettiautoissa tulisi olla 50 % vuonna 2025. Vuonna 2021 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 30,8 %.

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne