Menu

Sähköisen liikenteen kehitysnäkymiä Helsingissä

Kesä on tuonut jälleen uusia sähköautoja liikenteeseen ja Helsingin katukuvaan.

Kesä on tuonut jälleen uusia sähköautoja liikenteeseen ja Helsingin katukuvaan.

Yhtenä kiinnostusta herättäneistä lippulaivoista on toiminut Tesla, jonka myynti on ollut vauhdikasta ja jota on verrattu autoilun ”iPhoneksi”.  Yhdellä latauksella pääsee jopa 500 km, minkä mahdollistaa 85 kWh akkukapasiteetti.

Teslojen käynnit erottuvat selkeinä latauspiikkeinä julkisilla latauspisteillämme, jotka palvelevat kaikkia sähköautoilijoita Helsingissä. Helsingin Energialla on nykyisellään yhteensä 33 julkista latauspistettä Helsingissä. Latauspisteiden määrä on hyvin suhteessa sähköautojen määrään. Meillä energiayhtiössä onkin yhtenä tehtävänä sovittaa yhteen sähköautoilun kasvu ja julkisten latauspisteiden tarjonta.

Sähköisen liikenteen alalla toimivat yritykset ovat arvioineet, että vuodelle 2020 riittäväksi mitoitettu Suomen julkinen latausverkko koostuisi 4000 latauspisteestä, joista 400 olisi teholatauspisteitä. Tämä mitoitus perustuu myös EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista annettuun direktiiviin, jonka kansallinen sovellus on valmisteilla liikenne- ja viestintäministeriössä.

Helsingin kaupungin työryhmässä pohdimme, mitkä olisivat parhaat käytännöt sähköisen liikenteen eteenpäin viemiseksi kaupunkiympäristössä. Direktiivi voisi tietyillä tulkintaoletuksilla tarkoittaa vähintään 600 julkisen latauspisteen toteutusta Helsinkiin vuoden 2020 loppuun mennessä.  Sähköautoilun suosio on kuitenkin selkeästi osoitettavassa kasvussa ja direktiivin velvoitteet pitävät huolen siitä, että tehtävää kyllä riittää jatkossakin. Uskon myös latausten määrän kasvuun erityisesti kesällä, sillä sehän on tunnetusti parasta akkujen latausaikaa.

Kuvassa Helsingin Energian sähköauto Ampera sähköautojen kokoontumisajoissa Turussa.

Perttu Lahtinen

Perttu Lahtinen

Perttu Lahtinen kehittää älykkäitä energiajärjestelmiä, sähköistä liikennettä, aurinkoenergiaa ja pienimuotoista hajautettua energiatuotantoa. Hän haluaa saada aikaan konkreettisia ratkaisuja nopeasti muuttuvalle energiasektorille. Vapaa-ajallaan Perttu puuhastelee mielellään mökillä lastensa kanssa.

Vuosiarkisto

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Sähköautot lataavat!

Sähköautojen kehutaan vähentävän öljyriippuvuutta, päästöjä ja meluhaittoja. Mitä siis tekisin, jos olisin tiedostava autoilija? No hankkisin tietysti sähköauton!

Helsinkiin yli 100 000 sähköautoa?

Mikäli kaikki Helsingin yli 200 000 henkilöautoa kulkisivat sähköllä vuonna 2030, vähenisivät kaupungin hiilidioksidipäästöt lähes 0,6 miljoonaa tonnia.

Safari 2014: Sähköpyörä porttina ekologiseen liikenteeseen

Vuoden 2014 Safari-leirin Energiafiksu Helsinki -ryhmä pohti tapoja, joilla energiafiksuista elämäntavoista tehtäisiin valtavirtaa. Tiedämme, että liikenteeseen kuluu vähintään viidennes Suomessa käytetystä energiasta ja tieliikenne aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Energiafiksu Helsinki -ryhmä kehitti viisipäiväisen aikana idean, jolla liikenteen energiapottia ja päästöjä vähennettäisiin.