Helsingfors Energi och Helen Elnät Ab:s kunder nöjdare än genomsnittet för branschen
Det allmänna betyget för Helsingfors Energis fjärrvärme och Helen Elnät Ab:s elöverföring hade stigit i den kundnöjdhetsundersökning som analysbyrån IROResearch Oy utfört bland energibolag.
Fjärrvärmekunderna värdesätter bra pris/kvalitetsförhållande
Kunderna gav fortsättningsvis Helsingfors Energis fjärrvärme mycket högt betyg i fråga om störningsfri värmedistribution och jämn värmedistribution (störningsfri värmedistribution 4,31, jämn värmedistribution 4,24 på skalan 1-5).
Jämfört med genomsnittet för branschen gav Helsingfors Energis fjärrvärmekunder ett betydligt bättre betyg för fjärrvärmens pris/kvalitetsförhållande: 3,5 på skalan 1-5 medan genomsnittet för branschen är 3,24.
Resultaten förbättrades inom nästan alla delområden. Helsingfors Energis fjärrvärme fick särskilt högt betyg för faktureringens tillförlitlighet (4,15) och smidighet (3,97) samt för informationens tillförlitlighet (3,97) och sakkunnig rådgivning (3,89).
Av de allmänna och imagepåståenden som kunderna frågades om i undersökningen förknippades Helsingfors Energis fjärrvärme oftare än genomsnittet för branschen med i synnerhet påståendena konkurrenskraftig (skillnad jämfört med branschgenomsnittet +0,22), pålitlig (+0,19), energieffektiv (+0,18) och framtidens uppvärmningsform (+0,14).
Elöverföringskunderna särskilt nöjda med den störningsfria elleveransen
Hos Helen Elnät Ab som svarar för eldistributionen i Helsingfors hade kundernas nöjdhet med den störningsfria elleveransen ökat ytterligare och var nu mycket hög: 4,54 på skalan 1-5 medan genomsnittet för branschen var 3,94. Kunderna bedömde också att fel repareras betydligt snabbare än genomsnittet för branschen (Helen Elnät Ab 3,83, branschgenomsnittet 3,47).
Helen Elnät Ab:s kunder gav gott betyg för elöverföringsfaktureringens tillförlitlighet (3,98) och informationens tillförlitlighet (3,86).
För de imagefaktorer som undersöktes fick Helen Elnät Ab bra betyg som låg klart över branschgenomsnittet för bl.a. pålitlighet (4,01 mot 3,75) och tidsenlighet (3,64 mot 3,58).
Publicerad: 04.02.2014 14:12
Kommunikationschef
Aktuellt
-
Helen återligen hållbaraste varumärket bland energibolag 13.04.2018
-
Solpaneler och ellager till hemmen – för första gången i Finland 05.04.2018
-
Helen investerar flera hundra miljoner i minskning av utsläpp 29.03.2018
-
Jättelikt grottvärmelager byggs på Blåbärslandet i Helsingfors 22.03.2018
-
Antalet kunder ökade till rekordnivå 06.03.2018
-
Miljökonsekvensbedömningen för biovärmeverket i Tattarmossen har inletts 28.02.2018
-
Värmen räcker till i Helsingfors trots kylan 27.02.2018
-
Helsingfors första biovärmeverk invigdes 14.02.2018
-
Helen planerar nya biovärmeverk 01.02.2018
-
Världens i sitt slag första säsongslager för energi planeras i Kronbergsstrandens grottor 30.01.2018